انواع بست های فلزی (بخش اول)

بست های فلزی

بست های فلزی -Clamp جزو پر کاربرد ترین ابزارهای مکانیکی؛ در صنایع مختلف هستند. بطور کلی بست ها به عنوان نگهدارنده استفاده می شوند. بست های فلزی که به بست گازی شناخته می شود، از دو جز تشکیل شده است: یک نوار از جنس استیل و یک قفل که با پیچ باز و بسته می شود.

به عنوان نگهدارنده در ابتدا و انتهای هز کانال فلکسیبل و هر لوله ای که از آن ها برای انتقال مایعات یا هوا استفاده می شود، بست های فلزی بکار برده می شود.

نام دیگر بست های فلزی، بست رگلاژی است. بسته به کابرد آن ها عرض نوار استیل بست های رگلاژی متفاوت خواهد بود که البته این عرض ها بطور متداول 14 یا 9 میلیمتر هستند و با توجه به قطر، کارایی، ضخامت لوله و همچنین میزان اهمیت اتصال تغییر خواهد کرد.

 

تعریف بست های فلزی

بست‌ و نگهدارنده‌ فلزی دارای انواع متنوع و گوناگون هستند؛ که در صنعت ساختمان ‌سازی دارای کاربرد وسیعی هستند. یک یا چند جسم توسط بست ‌های فلزی در یک وضعیت خاص، ثابت نگه ‌داشته می شوند و درواقع بست های فلزی این اجسام را از هرگونه حرکت، لرزش و انحراف حفظ می کند. این ابزار بخاطر نوع استفاده ای که دارد باید از جنس ‌های مقاوم مثل: ورق گالوانیزه، روی، فولاد ضد زنگ، آلومینیوم و مس ساخته شود.

 

 

انواع و کاربرد بست ‌های فلزی

بست های فلزی برای انواع اتصال ‌های خاص؛ با انواع متنوع و گوناگون در جنس، استحکام و سایز در بسیاری از صنایع طراحی و تولید شده و در بازار موجود هستند. بست های فلزی به طورکلی از استحکام بالایی برخوردار هستند و معمولا دارای جنس های: مس، استیل ضد زنگ با گرید های مختلف، ورق گالوانیزه گرم، آلومینیوم و غیره ساخته می شوند.

آزمایش هایی برای مشخص شدن ویژگی ‌های هر بست صورت گرفت که از آن‌ ها در محیط ‌هایی که در معرض خوردگی و فرسودگی بالایی هستند، استفاده شد.

به عنوان مثال: بست ‌های دارای جنس استیل ضد زنگ با گرید A4  مقاوم در برابر خوردگی، پوسیدگی و فرسایش  هستند. این بست ‌ها بخاطر داشتن تنوع بالا و هماهنگ بودن با استاندارد های بین ‌المللی، در زمان بازسازی و جایگزینی تجهیزات فرسوده نیز پرکاربرد می باشند.

بست های فلزی

 

  1. بست براکتی

برای استحکام لوله‌ های فولادی در مکان تاسیسات برقی، از بست براکتی که جزو انواع اتصالات فولادی لوله است؛ استفاده می شود. این نوع بست دو تکه ای است و در سایز های مختلف ساخته می شود.

 

  1. بست کابل

از این نوع بست برای ثابت نگه داشتن کابل در حالت های مختلف استفاده می شود.  در واقع برای جلوگیری از آسیب و صدمه رسیدن به سر کابل، از این بست در حالت عمودی استفاده می شود تا وزن کابل را تحمل کند.

ناگفته نماند که این بست ‌از حرکت، لزرش و تکان غیرضروری کابل در زمان بهره ‌برداری جلوگیری می ‌کند که در زمان قطعی کابل نیز از ایجاد خطر جلوگیری می کند.

 

  1. بست‌ لوله

 

1_ بست فلزی عایق ‌دار یا روکش ‌دار

برای حفاظت از ساختار فلزی این نوع بست در مقابل خوردگی، زنگ زدن و ارتعاش، از روکش در آن ها استفاده شده و این روکش ها سبب  افزایش عمر آن ها خواهند شد. بطور معمول کاربرد آن ها در ثابت نگهداشتن لوله‌ هایی می باشد که معلق هستند و عایق نیستند.

 

2_ بست فلزی عایق دار

از این بست ها در بخش های بسیار زیادی استفاده می شود که از جمله آن ها می توان موارد زیر را نام برد:

  • نصب قطعات دارای مقطع گرد به محل کار
  • استفاده در محیط ‌های عمومی و صنعتی مانند سقف و کف کاذب ساختمان ‌ها
  • سیم کشی و کابل کشی‌ های صنعتی و ساختمانی
  • سیستم ‌های روشنایی، تأسیسات و سیستم ‌های تهویه مطبوع ساختمانی و صنعتی
  • سیستم‌ های کنترل و مانیتورینگ مداربسته
3_ بست ابتدایی

کاربرد این بست ها در آبیاری قطره ‌ای و همچنین گرفتن انشعاب 16 میلیمتری از لوله می باشد.

واشر‌های پلاستیکی که برای آب‌ بندی بست های ابتدایی استفاده می شوند بدون رنگ و شفاف هستند.

بست های فلزی
بست های فلزی
4_ بست ‌های اسپید

برای نصب لوله ‌های فولادی بر روی دیوار از بست‌ اسپید مورد استفاده می شود. این بست‌ در سایز های مختلف و همینطور برای انواع سایز لوله ساخته می شود. بست اسپیداز ورق گالوانیزه گرم و بر اساس استاندارد ISO و BS  تولید می‌ شود.

این بست  درواقع یک کابل گالوانیزه گرم می باشد که برای نصب لوله فلزی و یا لوله فلکسی بر روی دیوار و غیره است.

 

5_ بست صلب

این نوع از آهن سخت‌کاری ‌شده ساخته می شود، لوله ها را کاملا در جایشان ثابت نگه خواهد داشت و به راحتی باز و بسته می شود.

 

6_ بست انعطاف‌‌ پذیر

این بست از جنس آلومینیوم یا استیل، با سفت و شل کردن پیچ انتهای آن، میتوانید قطرش را افزایش و کاهش دهید. این ویژگی باعث شده برای لوله ها با سایز های مختلف کاربرد داشته باشد.

 

7_ بست لوله پایه‌ دار

این نوع بست قابلیت نگهداری بدون حرکت لوله روی سطح را؛ با پیچ شدن دو پایه به ارتفاع 1 یا 2 سانت، دارد.

 

8_ بست لوله بدون پایه

برای اتصال دو لوله به هم در صنعت لوله ‌کشی کاربرد دارد و از دو نیم دایره که از دو سمت قابل پیچ شدن به یکدیگر هستند، ساخته شده.

بست های فلزی

 

9_ بست لوله دسته ‌دار

دسته ای در انتهای قسمت منحنی شکل این نوع بست، طراحی شده که برای محکم کردن لوله روی سطح می باشد.

 

10_ بست‌ یک ‌طرفه

بست یک طرفه از یک سمت خود پایه ‌ای دارد که هم‌ سطح با قطر بست می باشد و از آن برای پیچ شدن روی سطح استفاده می‌شود.

 

11_ بست دو طرفه

دو پایه هم ‌سطح با قطر بست در دو سمت این بست قرار دارد؛ که از آن ‌ها برای پیچ شدن روی سطح استفاده می ‌کنند. بست دو طرفه از ورق گالوانیزه گرم و بر اساس استاندارد ISO و BS  تولید می‌ شود.

پوشش حفاظتی این بست پلی اتیلن می باشد و همچنین دارای ابعاد و سایز های متنوع است.

 

کلام آخر

در بخش دوم این مقاله به معرفی و بررسی بست های فلزی دیگر خواهیم پرداخت (:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *