معرفی و بررسی اورینگ و جعبه اورینگ

جعبه اورینگ

در این مقاله به معرفی اورینگ و جعبه اورینگ می پردازیم. به مجموعه ای از اورینگ ها که در یک کیت قرار می گیرند جعبه اورینگ گفته می شود. جعبه های اورینگ اندازه کوچک و بزرگ (اینچ و میلیمتر) دارند. در ماشین آلات سبک از اندازه های میلیمتری استفاده می شود در حالیکه آنچه را که در صنعت راه سازی مورد نیاز است اندازه اینچی آن است.

معرفی و بررسی اورینگ

اورینگ یک نوع واشر مکانیکی است که سطح مقطع آن دایره ای شکل می باشد. کاربرد اورینگ برای آببندی است که از نشتی مواد سیال و گازها جلوگیری می کند. اورینگ ها نقش مهمی در آببندی تجهیزات و ماشین آلات مختلف دارند و کاربردی ترین وسایل در صنایع می باشند. اورینگ ها در شرایط محیطی مختلفی عملیات آببندی را انجام می دهند البته این موضوع به مواد تشکیل دهنده و کاربردی که اورینگ ها دارند وابسته است. اگر به متریال اورینگ توجه نداشته باشیم ممکن است در محیط  نامناسب قرار بگیرد و به مرور باعث خوردگی یا از کار افتادن اورینگ شود و در نتیجه نشت مواد را در پی خواهد داشت. اندازه اورینگ ها نیز بر اساس قطر بیرونی و ضخامت آنها مشخص می شود.

اورینگ و جعبه اورینگ
اورینگ و جعبه اورینگ

انواع اورینگ

اورینگ ها براساس اندازه و مواد تشکیل دهنده به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند و هر اورینگ براساس اندازه که از قطر بیرونی و ضخامت  آنها مشخص می شود و در بالا هم به آن اشاره شد، دارای کاربردهای متفاتی هستند.

1-اورینگ مداربسته

2-اورینگ معمولی SBR

3-اورینگ ضد روغن NBR

4-اورینگ ضد گاز ترش یا  HNBR.

5-اورینگ ضد اسید EPDM

6-اورینگ سیلیکون

7-اورینگ متری خود دارای انواع ضد حرارت، ضد مواد نفتی، اسیدی، معمولی و اسفنجی می باشد.

جعبه اورینگ چیست؟

جعبه ی اورینگ، از آن دسته از ابزارهایی است که یک مهندس تعمیرکار به آن نیاز دارد و یک ابزار مهم و ارزشمند برای تعمیرکار ماهر تلقی می شود. این جعبه برای نگهداری بست های شلنگ، پمپ ها، لوله کشی ها مورد اسفاده قرار می گیرد. همان طور که اشاره کردیم به دلیل اینکه جعبه های اورینگ کاربردهای زیادی در بسیاری از صنایع دارد در اندازه های کوچک و بزرگ تولید می شوند و در طیف گسترده ای از تجهیزات کاربرد دارند.

جعبه ی اورینگ باید شامل اورینگ هایی باشد که از هر نظر استاندارد، سالم و با کیفیت  باشند. به این صورت که  باید در برابر مواد شیمیایی  و روغن و بنزین مقاومت داشته باشند. البته در اینجا منظور از روغن بیشتر، روغن هیدرولیک است.

چون در جعبه اورینگ، اورینگ ها دسته بندی شده و مرتب قرار گرفته اند خیلی راحت می توان اورینگ جدید را با اورینگی که از بین رفته مطابقت داد و در نتیجه سرعت کار را در یافتن اورینگ مورد نظر افزایش می دهد. رایج ترین جعبه های اورینگ، جعبه اورینگ NBR  و جعبه اورینگ وایتون می باشد که به ترتیب  دارای سختی (70) و (70 و 90) می باشند.

جعبه اورینگ
جعبه اورینگ

1-جعبه اورینگ NBR

چون که لاستیک نیتریل  به بنزین و روغن مقاوم است در صنایع هیدرولیک و پنوماتیک مورد استفاده قرار می گیرد. البته فقط به این موارد بسنده نمی کند و نسبت به برخی از حلال ها مقاوم می باشد و برای آببندی تجهیزات آب نیز مورد نیاز هستند.

2-جعبه وایتون viton

لاستیک وایتون نسبت به نیتریل مقاوم تر است و در رنج های دمایی گسترده تری کاربرد داشته و نسبت به سوخت های نفتی، مواد هیدرولیکی با منشا معدنی و حتی برخی حلال ها مقاوم است.

جعبه اورینگ
جعبه اورینگ

سخن آخر

اورینگ ها واشر هایی هستند که با توجه به مواد تشکیل دهنده آنها و اندازه ای که دارند، کاربرد های متفاوتی داشته و برای آبندی ها ی تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرند و مانع از نشت گاز و سیالات می شوند. همچنین به جعبه اورینگ اشاره کردیم که کیت های هستند که اورینگ ها با اندازه های مختلف در آن قرار می گیرند و چون به صورت مرتب و با اندازه های مشخص قرار گرفته اند یافتن اورینگ در صورت تعویض آسان خواهد بود.دو نوع از جعبه های اورینگی که کاربرد زیادی دارند جعبه اورینگ نیتریل و جعبه اورینگ وایتون می باشند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *