انواع بست های فلزی (بخش دوم)

بست

بست های فلزی ابزار هایی ساده و بسیار پر کاربرد می باشند و می توان از آن ها در مکان ها و همچنین با مصارف گوناگونی استفاده نمود؛ اتصال شلنگ آب و گاز از عمومی ترین موارد مصرف آن ها هستند.

در این محتوا که در ادامه بخش اول آن می باشد به بررسی انواع مختلفی از بستهای فلزی پرداخته ایم.

 

انواع و کاربرد بست ‌های فلزی

 

12_ چنگالی

از ورق گالوانیزه گرم و بر اساس استاندارد ISO و BS  تولید می‌ شود. برای نگهداشتن کابل، در ابعاد و سایزهای مختلف مناسب است.

 

13_ کرپی یا یو بولت

این نوع بست، دارای پیچ و مهره ای‌ U شکل است که البته قسمت خم آن می تواند به شکل V یا U ساخته شود و این بستگی به پروفیل دارد. مخصوص لوله هایی ساخته شده است که مایعات و گاز ها را از خود عبور می دهند؛ همچنین برای بستن لوله به سطوح فلزی کاربرد دارد.

بست یوبولت بر اساس استاندارد ISO و BS   و با روش تولید مفتول فولادی تولید می‌ شود، دارای سایز ها و ابعاد مختلفی می باشد و همینطور جهت نصب لوله فلکسی یا فلزی بر روی صفحه نگهدارنده یا دیوار استفاده می شود.

 

بست

 

14_  گریتینگ

این بست دارای یک گیره جمع کننده می باشد؛ که در قسمت بالایی آن قرار دارد. این گیره و همینطور دندانه های آن دوام و استحکام و قدرت آنرا افزایش می دهند. یک بستر یا زین برای ارتباط با قسمت دندانه دار تعبیه شده که دارای کاربری در اندازه های مختلف شبکه می باشند. قسمت پایین بست در زیر سازه نصب خواهد شد تا آنرا محکم نگه دارد.

طول پیچ ‌ها بر اساس نوع و سایز گریتینگ انتخاب خواهد شد، درواقع  از پیچ ‌های طولانی برای گریتینگ ‌های با عمق بیش تر، استفاده می‌ شود.

 

15_ لوله فلکسی

با استفاده از ورق گالوانیزه گرم و بر اساس استاندارد ISO و BS  تولید می‌ شود. دارای ابعاد و سایز های بسیار متنوع و همچنین دارای پوشش حفاظتی پلی اتیلن است. جهت نصب لوله فلکسی بر روی صفحه نگهدارنده یا دیوار استفاده می شود.

 

16_ آچاری

هر زمان که نتوانید از دیگر بست ‌ها استفاده کنید، بست های آچاری به کمکتان خواهند آمد.

اصولا ان در سیستم ‌های مکش هوا بکار می روند و برای تمامی انواع سیستم‌ ها، قابل استفاده هستند. از این نوع بیشتر در سیستم ‌های هوایی و خنک کنند ‌ها، صنایع ماشینی، کامیون ‌های سنگین، تجهیزات آفرود و آبیاری کشاورزی استفاده می شود.

این بست در سیستم های پر ارتعاش و شیلنگ های قطور به این دلیل که فشار را بطور یکسان از طریق تسمه استیلی پخش می کند؛ کاربرد دارد.

خاصیت ضد لرزشی آن نیز از قطعه nyloc نشات می گیرد به اینصورت که که با جذب نیروی ارتعاشی موجود، مانع شل شدن در اثر حرکت و لرزش خواهد شد.

 

17_ اتصال یا کوپلر

این نوع بست حرکت لوله‌ ها را امکان پذیر می ‌کند. با کمک آن لوله ‌ها می ‌توانند با حفظ حالت آب ‌بندی شان تأثیرات ناشی از نوسانات دمایی که موجب تغییرات می شود خنثی نمایند. سوکت‌ ها برای حرکت آزادانه لوله ‌ها در داخل آن‌ ها، باید کاملا در محل خود ثابت شوند و لوله میانی با کمک دسته ‌ای متحرک به ستون ساختمان وصل شود.

فلزی
بست

 

انواع بست اتصال بر اساس نوع کاربرد

  1. بست اتصال استاندارد

منساب برای اتصال دو میله با قطر های یکسان؛ به همراه داشتن قابلیت چرخش.

 

  1. بست اتصال تبدیلی

جهت اتصال دو میلگرد با قطر های متفاوت استفاده خواهد شد. ساختار این بست مشابه مدل استاندارد آن است و تنها تفاوت آن این می باشد که مثل مدل استاندارد دو رزوه برابر ندارد.

 

  1. بست اتصال چپ و راست

برای اتصال ثابت دو میلگرد به صورتی که از هرگونه حرکت و چرخش آن جلوگیری نماید.

 

نگهدارنده

1- نگهدارنده عمودی شفت – Vertical Linear Shaft Holde

مورد استفاده در نگهداری شفت ‌ها به صورت عمودی.

2-نگهدارنده ریلی خطی شفت – Linear Rail Shaft Holder

مورد استفاده در نگهداری شفت در حالتی که شفت بتواند راحت در داخل آن حرکت کند.

3- نگهدارنده افقی شفت – Horizontal Linear Shaft Holder

مورد استفاده در نگهداری شفت به صورت افقی.

بست

بست داربست

بست های فلزی داربست بر اساس شکل و نوع کاربرد بر اساس موارد زیر تقسیم می ‌شود.

  1. آهن گیر

به دلیل اینکه این بست از یک سمت به لوله و از سمت دیگر به تیر آن وصل می شود اینگونه نامگذاری شده است. موارد استفاده آن شامل: دکل های حفاری نفت، صنایع پتروشیمی، پالایشگاه می باشد.

 

  1. تک پیچ قائم

از آن در سازه های موقتی مثل نمایشگاه و یا گلخانه ها استفاده می شود؛ زیرا مناسب بستن لوله های داربستی که تحت فشار نیستند مناسب است.

 

  1. دو پیچ

این بست که دارای زاویه 90 درجه می باشد دارای 2 مهره، 2 پیچ و 2 واشر است. از ان برای متصل نمودن 10 درجه دو لبه لوله بصورت متقاطع استفاده می شود.

4. چهار پیچ

این نوع بست از 1 کنده که دارای جنس دانتیل نشکن است و 2 عدد برگه تشکیل شده. این 3 قطعه به وسیله 4 پیچ، 4 مهره و 4 واشر از جنس فولاد مونتاژ می شوند.  برای اتصال این بست با زاویه نود درجه به لوله از 4 پیچ و مهره استفاده خواهد شد.

مراحل تولید بست چهارپیچ:

  • ریخته ‌گری دو قطعه کنده و برگ
  • خرد کردن و جداسازی قطعات
  • ماشین کاری
  • شات کردن
  • کنترل کیفی قطعات و پلیسه گیری
  • مونتاژ
  • کنترل کیفیت محصول
  • بسته بندی قطعه

 

  1. گوه ‌ای

بست‌ گوه‌ای دارای پوشش گالوانیزه و مشابه دو بست؛ دو پیچ و چهار پیچ است و تنها تفاوت آن راحتی در باز کردن و بستن می باشد. دارای دو نوع گردان و ثابت است.

 

  1. اتصال ورقی

دارای ضریب اطمینان بالا است زیرا با 2 عدد پیچ T شکل کل سطح لوله را پوشش می دهد.

 

  1. رابط میلگرد

مناسب برای اتصال دو لوله که در امتداد همدیگر هستند.

 

  1. تخته گیر

کاربرد آن در بستن تخته ها به داربست می باشد تا از سقوط افارد جلوگیری شود.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *