چقدر کوپلینگ انعطاف پذیر و انواع آن را می شناسید؟

کوپلینگ انعطاف پذیر

در این مقاله به معرفی و بررسی کوپلینگ انعطاف پذیر می پردازیم. همانطور که در مقاله قبل توضیح دادیم کوپلینگ رابطی است که قدرت را از پمپ به سمت شافت انتقال می دهد و باعث چرخش قطعات می شود. انواع کوپلینگ های صنعتی را نام بردیم و حالا می خواهیم به نوع انعطاف پذیر آن بپردازیم. پس تا آخر با ما همراه باشید.

معرفی کوپلینگ صنعتی

باعث انتقال قدرت از سمت پمپ به سوی شافت و در نتیجه سبب چرخش قطعات می شود. در نگهداری از کوپلینگ ها باید دقت کرد. در صورت خرابی به خوبی وظیفه خود را انجام نخواهد داد و هیچگونه انتقال قدرتی صورت نخواهد گرفت. یکی از راه های مراقبت از کوپلینگ روغن کاری به موقع است. همچنین هر کوپلینگ با توجه به کاربردی که دارد باید استفاده شود در غیر این صورت باعث خرابی آن خواهد شد.

در مقاله قبل کوپلینگ فنری که یک نوع از کوپلینگ های صنعتی بود را مورد بررسی قرار دادیم. حالا در این مقاله می خواهیم کوپلینگ انعطاف پذیر و انواع آن و کاربردهای آن ها را مورد بررسی قرار دهیم. کوپلینگ ها اصولاً قطعات حساسی هستند که نیاز به مراقبت دارند و برای این کار می‌توان از یک نوع روغن صنعتی استفاده کرد.

روغن های صنعتی خاصیتی دارند که بر روی قطعات تاثیر می گذارند و باعث می شود که قطعه کمتر دچار آسیب دیده شود به همین دلیل بیشتر قطعات صنعتی حتی زنجیر صنعتی محصولاتی هستند که برای روانکاری از روغن صنعتی استفاده می کنند.

کوپلینگ انعطاف پذیر
کوپلینگ انعطاف پذیر

کوپلینگ انعطاف پذیر

تمام کوپلینگ‌ها به همین دو نوع دسته بندی می شوند. یکی کوپلینگ صلب (غیر انعطاف پذیر) و دیگری کوپلینگ انعطاف پذیر. کوپلینگ انعطاف پذیر توانایی بسیار زیادی در سازگار شدن با انواع انحرافات محوری، شعاعی و زاویه‌ای دارند. اما با توجه به انواع کوپلینگ ها محدودیت هایی دارند به این صورت که همه آنها تحمل انحرافات محوری یا شعاعی یا زاویه ای را ندارند. کوپلینگ های انعطاف پذیر از محصولاتی هستند که نسبت به کوپلینگ معمولی حساس تر هستند در نتیجه نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

انواع کوپلینگ انعطاف پذیر

هر کدام با توجه با ساختاری که دارند کاربردهای متفاوتی خواهند داشت و در کل ۱۳ نوع کوپلینگ انعطاف پذیر داریم:
۱- کوپلینگ میله ای
۲- کوپلینگ فکی
۳- کوپلینگ فلنجی پین بوش
۴- کوپلینگ دنده ای
۵- کوپلینگ دیسکی
۶- کوپلینگ چهار شاخ
۷- کوپلینگ فنری
۸- کوپلینگ آرواره ای
۹- کوپلینگ الاستومری
۱۰-کوپلینگ رشته ای
۱۱- کوپلینگ یونیورسال
۱۲- کوپلینگ زنجیری
۱۳-کوپلینگ های شبکه ای

کوپلینگ انعطاف پذیر
کوپلینگ انعطاف پذیر

سخن آخر

کوپلینگ ها قطعات رابطی هستند که وظیفه انتقال قدرت از پمپ به شافت را دارند که در این صورت چرخش را ایجاد می شود. انواع مختلفی از کوپلینگ های صنعتی وجود دارند. ولی تمام کوپلینگ ها به دو دسته کوپلینگ انعطاف پذیر و غیر انعطاف پذیر تقسیم می شوند. کوپلینگ انعطاف پذیر ۱۳ نوع دارد که هر کدام کاربرد ها و محدودیت های خاص خود را دارند. کوپلینگ های انعطاف پذیر نسبت به نوع معمولی آن حساس تر هستند و به مراقبت بیشتری نیاز دارند. این مراقبت را می توان به صورت روغن کاری کوپلینگ ها به انجام رساند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *