نکات مهم در زمان خرید کوپلینگ موتور

خرید کوپلینگ موتور

در ایی مقاله به خرید کوپلینگ موتور و انواع آن و همچنین به کاربرد های آنها می پردازیم. در مقاله های قبلی در مورد کوپلینگ فنری و کوپلینگ انعطاف پذیر پرداختیم. آنچه را که در مورد خرید کوپلینگ ها اهمیت دارد یکسری نکات مثل محیط کار، میزان تحمل گشتاورد، دما و انعطاف پذیری می باشد. در ادامه خواهیم دید که کوپلینگ موتور چه است و چه نکاتی برای خرید کوپلینگ حایز اهمیت است.

کوپلینگ

همان طور که قبلا به بررسی کوپلینگ ها پرداختیم کوپلینگ در کل یک وسیله مهم مکانیکی است که بین پمپ موتور و شافت اتصال برقرار می کند و عملیات چرخش انجام می گیرد. کوپلینگ ها می توانند انعطاف پذیر و غیر انعطاف پذیر(صلب) باشند.

کوپلینگ موتور

کوپلینگ موتور یک قطعه بسیار مهم در بسیاری به این صورت که بین دو محور شافت اتصال برقرار می کنم. این قدر این قطعه با اهمیت است که بدون کوپلینگ موتور بسیاری از پروژه ها انجام نخواهد شد.

خرید کوپلینگ موتور
خرید کوپلینگ موتور

انواع کوپلینگ موتورها

قبل از اینکه کوپلینگ ها را انتخاب کنیم باید با انواع آنها آشنا شویم و بعد با نکاتی که برای انتخاب کوپلینگ موتور وجود دارد کوپلینگ مورد نظر را انتخاب کنیم. کوپلینگ موتور ها انواع مختلفی دارند.
۱-کوپلینگ موتور حلقه ای
۲-اتصالات فک کوپلینگ موتور
۳-اتصالات دیافراگمی کوپلینگ موتور
۴-کوپلینگ موتور اشمیت

خرید کوپلینگ موتور

در ابتدا برای خرید کوپلینگ موتور باید دقت کرد که این کوپلینگ چه نوعی است و برای چه کاربردی باید تهیه شود. قیمت خرید کوپلینگ موتور با توجه به کاربردهایی که دارند متفاوت می باشد. کوپلینگ ها دارای تحمل گشتاورد متفاوتی هستند پس نکته اول در خرید آنها توجه به میزان تحمل گشتاورد است. دانستن گشتاورد در انتخاب سایز کوپلینگ تاثیر گذار است. برخی از آنها تحمل گشتاورد پائین تر، برخی بالاتر و برخی معمولی دارند که به ترتیب می توان کوپلینگ های تایری، دنده ای و روکش را نام برد.

خرید کوپلینگ موتور
خرید کوپلینگ موتور

نکته بعدی دما است. مثلا کوپلینگ های تمام فلزی در دمای بیشتری تحمل دارند. یا در دماهای پایین تر از کوپلینگ های زنجیری استفاده می شود. یکی از عوامل مهم دیگر در خرید کوپلینگ موتور انعطاف پذیر بودن آنهاست. محیط کار یک نکته دیگر در انتخاب کوپلینگ موتور مورد نظر است. هر کوپلینگ باید در محیط کار مربوط به خودش استفاده شود. مثلا در محیط های رطوبتی از کوپلینگ های فولادی ضد زنگ استفاده می شود.

سخن آخر

کوپلینگ باعث انتقال قدرت از موتور به شافت شده و در نتیجه چرخش ایجاد می شود. کوپلینگ ها انواع مختلف با کاربرد های متفاوتی دارند. انواع آن به دو دسته انعطاف پذیر و غیر انعطاف پذیر تقسیم می شود. در انتخاب و خرید کوپلینگ موتور باید به عوامل گوناگونی توجه کرد. میزان تحمل گشتاورد، دما، شرایط محیطی کار و انعطاف پذیر بودن عوامل دخیل در انتخاب و خرید کوپلینگ موتور می باشد.

هر کدام با توجه خصوصیاتی که دارند برای کار مورد نظر باید خرید شود. وگرنه کارایی خود را از دست می دهد. مثلا در محیط هایی که رطوبت وجو دارد از کوپلینگ های ساخته شده از فولاد ضد زنگ استفاده می کنند یا کوپلینگ های تمام فلزی دارای تحمل دمایی یشتری هستند.
منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *