آیا کوپلینگ های فنری و ساختار آنها را می شناسید.

کوپلینگ فنری

در این مقاله به بررسی و معرفی کوپلینگ و بعد به کوپلینگ فنری می پردازیم. اصلا کوپلینگ چه هست. در اصل کوپلینگ یه قطعه صنعتی می باشد که باعث اتصال موتور به شافت شده و همین اتصال عمل چرخش را موجب می شود. اما کوپلینگ های صنعتی دارای انواع گوناگونی هستند که در ادامه به آنها می پردازیم.

معرفی کوپلینگ

کوپلینگ از نظر لغتی دارای معانی متفاوتی است که یکی از این معانی جفت کننده و متصل کننده می باشد. بنابراین کوپلینگ ها ایجاد ارتباط می کنند بین پمپ و شافت و این عمل یک نوع انتقال قدرت محسوب می شوند که سر آخر منجر به عمل چرخش خواهد شد. مثل پمپ ها و موتور های سانتریفیوژ.

انتخاب، نصب و نگهداری کوپلینگ می تواند به کاهش زمان نگهداری و هزینه نگهداری منجر شود. باید به این نکته توجه کرد که اگر کوپلینگ هایی که استفاده می شود کیفیت مطلوبی نداشته باشند آسیب جدی به موتور وارد می کند.  بنابراین هدف اصلی کوپلینگ‌ها، اتصال دو قطعه قابل چرخش به هم است و اجازه می دهد قطعه بتواند به راحتی بچرخد.

کوپلینگ فنری
کوپلینگ فنری

ایجاد حفاظت در برابر بار اضافه و تغییر دادن خواص ارتعاشی دستگاه از دیگر کاربردهای کوپلینگ می باشد. کوپلینگ ها همانند سایر قطعات صنعتی که در اثر استهلاک آسیب می بینند به طور مداوم باید کوپلینگ ها را چک کرد و به خوبی از آنها مراقب شود و در صورت خرابی سریعا تعمیر یا تعویض شوند. اما عواملی که باعث خرابی کوپلینگ ها می شوند:
۱- اگر به درستی نصب نشده باشند.
۲- اگر کوپلینگ مناسبی انتخاب نشده باشد.
۳- اگر بیش از قابلیت کوپلینگ از آن کار کشیده باشند باعث خرابی آنها می شوند. سعی کنید به طور مداوم نشانه های فرسایش آن را بررسی کنید به طور دائم در صورت نیاز تمیز کاری شود مثلا روغن آن را به طور منظم تعویض کنند در این صورت درصد خرابی را کاهش خواهید داد.

انواع کوپلینگ های صنعتی

کوپلینگ ها انواع مختلفی با اشکال و کارایی های متفاوت دارند. در این بخش به انواع آن آشنا می شوید. در این مقاله شما را با کوپلینگ فنری یا حلزونی آشنا خواهیم کرد.
۱-کوپلینگ فنری یا حلزونی
۲-کوپلینگ آرواره ای یا عنکبوتی
۳-کوپلینگ دیافراگمی

کوپلینگ فنری

کوپلینگ فنری یا حلزونی از جمله کوپلینگ های پرکاربرد و کارآمد در صنایع مختلف می باشد. چون کوپلینگ فنری از نظر انعطاف در رتبه خوبی قرار دارد باعث شده در صنایع مختلفی کاربرد داشته باشد. در واقع داشتن ویژگی های متنوع در کوپلینگ های فنری همراه با ویژگی هایی که در بالا به آنها اشاره شد و حساسیت بالایی که نسبت به نیروهای ضربه دارد باعث شده که کارایی بالایی داشته باشد.

کوپلینگ فنری
کوپلینگ فنری

ساختار کوپلینگ فنری

کوپلینگ فنری از یک شبکه فنری فلزی و دو هاب شافت و یک کیت درپوش تشکیل شده است. شبکه فنری موجود بین دو شافت انتقال گشتاور را برعهده دارد. البته از نقاط ضعف در کوپلینگ فنری توانایی پایین کوپلینگ با نامیزانی بار است.

سخن آخر

همان طور که گفته شد کوپلینگ فنری از سه بخش تشکیل شده است. دو توپی و یک قطعه فنری واسط. کوپلینگ فنری بدون لقی، بدون تعمیرات و نگهداری و همچنین دارای استحکام بالایی می باشند و همین موضوع سبب شده تا در صنایع مختلف کاربرد داشته باشند. کوپلینگ های فنری تا دمای 280 درجه سانتی گراد می توانند حضور داشته باشد البته اگر از جنس فولاد باشند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *