معرفی لاستیک مصنوعی و بررسی انواع آن

انواع لاستیک های مصنوعی

در این مقاله به معرفی انواع لاستیک مصنوعی می پردازیم. در ابتدا یه مروری بر صنعت لاستیک سازی خوماهیم داشت. در صنعت لاستیک سازی دو نوع لاستیک تولید می شود. یکی لاستیک طبیعی و دیگری لاستیک مصنوعی. تولید لاستیک مصنوعی راحت‌تر از لاستیک طبیعی است ولی خب لاستیک مصنوعی زمینه های کاربردی بیشتری دارد. که در این مقاله به انواع لاستیک مصنوعی خواهیم پرداخت.

معرفی لاستیک ها

لاستیک اصطلاحی گسترده ای برای اشاره به انواع مختلفی از پلیمرهای گوناگون می باشد. الاستومر بودن به معنای کشیده شدن و به حالت اولیه خود بازگشتن است. انواع لاستیک همه الاستومر هستند. در ادامه به لاستیک های مصنوعی و انواع شیمیایی آن می پردازیم.

انواع مختلفی از لاستیک مصنوعی ، بر اساس کاربرد آنها و خواص مکانیکی و شیمیایی وجود دارد. امروزه در بازار، انواع لاستیک مصنوعی به صورت بلوک های فشرده شده و بلوک های مربع و همچنین به شکل تراشه های پوشیده از تالک، لاستیک پودر، گرانول و به عنوان کنسانتره لاتکس به صورت مایع فروخته می شود. این نوع لاستیک بهتر از لاستیک طبیعی است زیرا مقاومت به روغن و دما بهتری دارد.

انواع لاستیک های مصنوعی
انواع لاستیک های مصنوعی

معرفی انواع لاستیک مصنوعی

لاستیک مصنوعی Synthetic rubber)‎) نوعی الاستومر مصنوعی است که اغلب از نفت خام مشتق می‌شوند. بیش از دو سوم ظرفیت تولید لاستیک در جهان به تولید لاستیک مصنوعی تعلق دارد. بخش اعظم تقاضای لاستیک مصنوعی، همانند لاستیک طبیعی، در صنعت خودروسازی می‌باشد.

انواع و کاربردهای لاستیک مصنوعی

1-لاستیک بوتادین استایرن (SBR): لاستیک با هدف کلی دارای مقاومت در برابر سایش بهتر، ضعیف تر در دمای پایین، خاصیت ارتجاعی کمتر، پیری بهتر و مقاومت در برابر حرارت، مواد عایق الکتریکی عالی. در صنعت تایر، تسمه نقاله، مهر و موم، محصولات لاستیکی فنی مورد استفاده قرار می گیرد. از انواع پر مصرف لاستیک های مصنوعی می باشد.

2-لاستیک پلی بوتادین (BR): این لاستیک به خودی خود استفاده نمی شود. این ترکیب با SBR یا NR است. در دماهای پایین انعطاف پذیر  و از خاصیت ارتجاعی خوبی برخوردار است. در لاستیک، کلاچ، یاتاقان موتور، تسمه نقاله، محصولات فنی، استفاده می شود.

3-لاستیک ایزوپرن (IR): ین لاستیک یکنواخت، تمیزتر و شفاف تر است. در محصولات فنی، مانند بخش های ساختمانی، شیلنگ های گرمایشی، شیلنگهای خنک کننده برای وسایل نقلیه، لاستیک های با کارایی بالا، ظروف مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع لاستیک های مصنوعی
انواع لاستیک های مصنوعی

4-لاستیک بوتادین آکریلونیتریل (NBR): این لاستیک دارای مقاومت در برابر سوخت و روغن، خاصیت دمایی مناسب و مقاومت در برابر سایش است. در قطعات خودرو، شیلنگ های روغنی، محصولات فنی، تشک، بشقاب، مهر و موم، غلطک و برای مواد غذایی مانند شیر مورد استفاده قرار می گیرد.

5-لاستیک کلروپران (CR): در برابر گریس ، مقاوم در برابر شعله و همچنین در برابر روغن ، پیری ، سایش و هوازدگی مقاوم است. در تسمه نقاله، تسمه درایو، کلاچ، انواع محصولات فنی، کابل، سیستم تعلیق پنوماتیک مورد استفاده قرار می گیرد.

6-لاستیک بوتیل (IIR): این لاستیک در برابر پیری، ازن و مواد شیمیایی مقاوم است. خواص مکانیکی و عایق خوبی دارد. در برابر گازها و سایش مقاوم است و نفوذپذیری کمی دارد. در شیلنگ های خودرو، آستر داخلی لاستیک، پارچه های لاستیکی، شیلنگ، عایق کابل مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع لاستیک های مصنوعی
انواع لاستیک های مصنوعی

سخن آخر

لاستیک مصنوعی لاستیک ساخته شده توسط انسان است. این اصطلاح برای مواد ماکرومولکولی لاستیک طبیعی یا لاستیک ایجاد شده مصنوعی استفاده می شود. انواع مختلفی از لاستیک مصنوعی، بر اساس کاربرد آنها و خواص مکانیکی و شیمیایی وجود دارد. امروزه در بازار، لاستیک مصنوعی به صورت بلوک های فشرده شده و بلوک های مربع و همچنین به اشکال مختلف فروخته می شود. این نوع لاستیک بهتر از لاستیک طبیعی است زیرا مقاومت به روغن و دما می باشد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *