نچرال رابر چیست و منشا آن از کجاست

نچرال رابر

نچرال رابر (لاستیک طبیعی) یا کائوچو نیز نامیده می‌شود، قدیمی‌ترین الاستومر تجاری است که از لاتکس ساخته می‌شود. لاتکس ترشحات داخلی یک درخت گرمسیری به نام درخت لاستیک است. لاتکس در شکل خام خود، نوعی چسب بسیار خوب است و می‌توان با انحلال آن در حلال‌های مناسب، چسب‌های مختلفی تولید کرد. در این مقاله به معرفی نچرال رابر می پردازیم.

معرفی نچرال رابر

ماده‌ای سخت می باشد که برای کاربردهای فیزیکی طاقت فرسا ساخته شده است. نچرال رابر استحکام کششی و استحکام پارگی بالایی دارد و همچنین این نوع از رابر مقاومت فوق‌العاده‌ای در برابر خستگی دارد.

نچرال رابر
نچرال رابر

منشا نچرال رابر

لاتکس در ابتدای تولید، از پلیمرهایی از ترکیب آلی ایزوپرین با ناخالصی‌های جزئی از سایر ترکیبات آلی، به علاوه آب تشکیل شده‌ است. تایلند، مالزی و اندونزی کشورهای پیشرو در تولید لاستیک هستند. انواع پلی ایزوپرین که به عنوان نچرال رابر استفاده می‌شوند، در دسته الاستومرها طبقه‌بندی می‌شوند.

اولین استفاده از لاستیک توسط فرهنگ‌های بومی آمریکای میانه انجام شد. آنها از این لاستیک برای ساخت توپ بازی استفاده می‌کردند. بعدها لاستیک توسط فرهنگ‌های مایا و آزتک مورد استفاده قرار گرفت. آزتک‌ها علاوه بر ساخت توپ، از لاستیک برای اهداف دیگری مانند ساخت ظروف و ضدآب ساختن منسوجات از طریق اشباع آنها با شیره لاتکس استفاده می‌کردند.

ترکیبات نچرال رابر به دلیل مقاومتشان در برابر کشش و پارگی بسیار برجسته و مورد توجه هستند. سایر ویژگی‌های آنها عبارت است از: حالت ارتجاعی خوب (توانایی بازیابی شکل پس از تغییر شکل)، عایق الکتریکی خوب، اصطکاک داخلی کم و مقاومت در برابر بیشتر اسیدهای معدنی، نمک‌ها و مواد قلیایی. با این حال، آنها مقاومت کمی در برابر فرآورده‌های نفتی، مانند روغن، بنزین دارند. به علاوه، آنها در دمای بالا قدرت خود را از دست می‌دهند، بنابراین توصیه می‌شود از آنها در دمای بالاتر از ۸۰ درجه سلسیوس (۱۷۵ درجه فارنهایت) استفاده نشود. همچنین تا زمانی که حاوی ترکیبات خاصی نباشند، در معرض تابش مستقیم خورشید به سرعت خراب می‌شوند.

نچرال رابر
نچرال رابر

خواص نچرال رابر

خواص این رابر به ما کمک می‌کند تا درک بهتری از آن برای کاربرد مورد نظرمان داشته باشیم. همچنین‌ در برخی از محاسبات دانستن این خواص به ما در طراحی کمک شایانی می‌کند. در این بخش پارامترهایی نظیر محدوده دما، محدوده  مقاومت کششی، دورومتر(سختی) و… بررسی شده‌اند.

۱- محدوده دما

استفاده در دمای پایین: از 20- درجه تا 60- درجه فارنهایت یا از  29- درجه تا 51- درجه سانتی گراد.
استفاده در دمای بالا:  تا 175 درجه فارنهایت یا  80 درجه سانتی گراد.

۲- مقاومت کششی

محدوده کشش: 3500-500
کشیدگی:  700% ماکزیمم

3- دورومتر(سختی) :

40-90 SHORE A

4- مقاومت ها

مقاومت در برابر سایش:  عالی
مقاومت در برابر پارگی: عالی
مقاومت در برابر حلال: ضعیف
مقاومت در برابر روغن:  ضعیف
مقاومت در برابر خورشید و اب وهوا: ضعیف

5- خصوصیات عمومی

چسبندگی به فلزات: عالی
مجموعه فشرده سازی: عالی
حالت ارتجاعی: عالی

نچرال رابر
نچرال رابر

کاربردهای نچرال رابر

نچرال رابر در صنایع مختلفی کاربرد دارد که در ادامه به برخی از کاربردهای مهم آن در صنایع با اهمیت اشاره می‌کنیم. از این لاستیک می توان در صنایع خودروسازی، صنایع نفت و گاز استفاده کرد که جزئیات و کاربرد های آن را در صنایع اشاره شده به صورت زیر است:
1- جاذب شوک
2- ایزولاتور ارتعاش
3- واشرها
4- درزبند ها
5- شلنگ و لوله
6- تایرها
7- بوش
8- ضربه گیر اسکله

سخن آخر

امروزه نچرال رابر به ماده مهم اقتصادی و راهبردی تبدیل شده‌است، صنایع حمل و نقل، شیمیایی، برق و الکترونیک و همچنین فضایی همگان از مصرف‌کنندگان اصلی لاستیک هستند. گیاهان بسیاری همانند قاصدک، گوایل، گل روبینه و توت آمریکایی به عنوان منبع رابر شناخته شده اند. اما هیچ‌ کدام توفیق درخت شیرآبه ساز هوآبرزیلینسیس و همچنین صمغ درخت ساپوریلا و درخت بالاتا را نداشته‌است. نچرال رابر عمدتاً در کشتزار های مالزی، اندونزی، لیبریا تولید می شود.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *