همه چیز در مورد نازل سوخت گیری هواپیما و انواع آن

نازل سوخت گیری هواپیما

در این مقاله به انواع نازل سوخت گیری هواپیما می پردازیم. نازل می­‌تواند با استفاده از تجهیزاتی که روی آن نصب می­‌شود عملکرد­های کنترلی دیگری نیز داشته باشد. برای مثال نازل می­‌تواند مجهز به مکانیزمی باشد که تا وقتی نازل درون لوله پرکننده باک قرار نگرفته است اجازه عبور سوخت داده نشود. بعضی از نازل­‌ها به سنسور فشار مجهز می­‌شوند و تا زمانی که سیستم سوخت رسان به فشار مناسب نرسیده اجازه عبور سوخت از نازل داده نمی­‌شود.

انواع نازل های سوخت گیری هواپیما

انواع نازل سوخت گیری هواپیما وجود دارد. معمولا 5 نوع نازل برا سوخت گیری هواپیما هست که 3 نوع آن منسوخ شده و 2 نوع آن مورد استفاده قرار می گیرد. که در این بخش به معرفی یک نمونه از نازل سوخت گیری (Cla-Val) که هنوز منسوخ نشده و کاربرد دارد می پردازیم.

1- نازل سوختگیری Cla-Val

2- نازل سوختگیری سنگین 64250 (محصول منسوخ شده)

3- نازل سوخت گیری هواپیماهای نظامی در حال حرکت

4- نازل سوخت گیری فشار 64200 (محصول منسوخ شده)

5- نازل سوخت گیری فشار – سری 64348 (محصول منسوخ شده)

نازل سوخت گیری هواپیما
نازل سوخت گیری هواپیما

نازل سوخت گیری هواپیما Cla-Val

نازل های تجاری سوخت گیری هواپیما Cla-Val مدل 347GF مطابق با SAE AS5877 طراحی شده اند. آنها دارای یک سر شش اسلات هستند که امکان اتصال آسان تر به آداپتور هواپیما را فراهم می کند و با این کار مانع از اتصال نازل به آداپتور هواپیما به صورت غیر ایمن می شود و سطح ایمنی بالایی را که مشخصه همه  نازل های سوخت گیری  Cla-Valاست.

نازل Cla-Val 347GF بر اساس SAE AS5877 طراحی شده است و جنس آن از آلومینیوم و فولاد ضد زنگ می باشد و موادی همچون نیتریل، استال و پلی اورتان مقاوم در برابر سوخت در آن وجود دارد. تمام سطوح نازل از آلومینیوم به منظور جلوگیری از خوردگی روکش شده است و سعی می شود که در ساخت آن از مس، روی و آلیاژهای آن استفاده نکنند.

کارایی نازل سوخت گیری هواپیما Cla-Val مدل 347 GF

نازل Cla-Val 347GF به منظور اینکه بتواند عملیات سوخت گیری ایمن تری را به حداکثر برساند طراحی شده است. یک سیستم قفل داخلی، که به طور کامل در داخل نازل وجود دارد، از باز شدن آن در صورت عدم اتصال به آداپتور هواپیما جلوگیری می کند. علاوه بر این، هنگامی که توسط نازل سوخت گیری به آداپتور هواپیما وصل شدید، نازل مدل 347GF را نمی توانید بردارید مگر اینکه اهرم کارکرد را ابتدا به حالت کاملا بسته بچرخانید. قفل ایمنی، با فنر از اتصال نازل به آداپتور هواپیما به صورت ناقص جلوگیری می کند.

همچنین نازل Cla-Val 347GF برای ساده سازی عملیات سوخت گیری طراحی شده است. این طراحی سبک با استفاده از یک سر اتصال شش شکاف، فشارهای فیزیکی ناشی از اتصال نازل به هواپیما را کاهش می دهد و اتصال به آداپتور تک نقطه ای هواپیما با سه لنگ را بسیار آسان می کند. سر اتصال دارای اجزای فولاد ضد زنگ با مقاومت بالا و مقاوم است تا از دوام بالاتری برای مقاومت در برابر سخت ترین و بدترین محیط ها برخوردار باشد. کاهش مقاومت جریان در تمام طول طراحی نازل و تمام اجزا و لوازم جانبی مربوطه مورد توجه قرار گرفت تا افت فشار حداقل باشد و در نتیجه زمان سوخت گیری کاهش یابد.

نازل سوخت گیری هواپیما
نازل سوخت گیری هواپیما

سخن آخر

انواع مختلفی از نازل های سوخت گیری هواپیما وجود دارد. یکی از این نازل ها که کارایی بهتر از سایر دارد نازل های سوخت گیری هواپیمایی Cla-Val مدل 347GF می باشد که با توجه به نیازهای صنعت طراحی شده و جنس آن از آلومینیوم و فولاد ضد زنگ می باشد. دارای استاندارد ایمن تر و عملکرد کارآمدتری در سوخت گیری هواپیماهای تجاری نسبت به سایر نازل های سوخت گیری می باشد. نازل همچنین می تواند با لوازم جانبی اضافی مانند ورودی D-3 Swivel Inlet برای حداکثر انعطاف پذیری سوخت رسانی و سوپاپ توپ 349GF Strainer برای جلوگیری از ریختن سوخت در حین بازرسی صافی عرضه شود.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *