آیا می خواهید درباره فوم سیل مخازن سقف شناور بدانید

فوم سیل مخازن سقف شناور

سیستم آب بندی اولیه نوع فوم سیل مخازن سقف شناور سیستمی کلاسیک است که برای تامین نیازهای اولیه این سیستم است. قطعات ساده و عملکرد مناسب این نوع سیستم آب بندی (فوم سیل) باعث شد که این مدل در سال های 2000-1980 میلادی رایج ترین نوع سیستم آب بندی اولیه در صنعت نفت باشند. در این مقاله به فوم سیل مخازن سقف شناور می پردازیم.

انواع مخازن ذخیره

تقسيم بندي جامع و يکساني براي مخازن ذخيره وجود ندارد. طبقه بندي مخازن، مي تواند از ديدگاه هاي متفاوتي مانند شکل هندسي، نوع سيالي برحسب فشار بخار ماده ذخيره شده در آن باشد .اما مي توان همه مخازن را به دو دسته کلي مخازن رو باز و در بسته تقسيم بندي نمود.
1- گازها، سيالات آتش گير، مواد شيميايي خطرناک مانند اسيدها يا بازها و سيالاتي که از خود گازهاي سمي منتشر مي کنند، بايد در مخازن در بسته نگهداري و ذخيره شوند.
2- از مخازن در بسته، مي توان به مخازن با سقف ثابت، مخازن سقف شناور، مخازن کروي، استوانه اي و مخازن سرد اشاره نمود. در اين مخزن ها، سقف روي مايع شناور بوده و با مايع به بالا و پايين حرکت مي کند .

فوم سیل مخازن سقف شناور
فوم سیل مخازن سقف شناور

فوم سیل مخازن سقف شناور

سیستم آب بند نوع فوم سیل که توسط GPE طراحی و تولید می شود برای مخازن سقف شناور تا قطر 110 متری است و دارای فاصله بین سقف و جداره مخزن 100 ± 200 میلی متر قابل طراحی، تولید و ارائه می باشند. لازم به ذکر است که با توجه به گرد بودن جداره مخزن در محل قرار گیری فوم و لاستیک لفافه در داخل فضای بین سقف و جداره مخزن برخی از چین و چروک روی سطح لاستیک لفافه در مناطق ایجاد می شود. این فضاهای بسیار کوچک که مستقیما به فضای زیر سقف راه دارند، مستقیما  باعث از دست رفتن محصول داخل مخزن به صورت تصاعدات گازی می شود که باید در انتخاب نوع سیستم فوم سیل مورد توجه قرار گیرد.

فوم سیل یک تیوب توخالی بوده که با سیال های گوناگون از قبیل آب، نفت سفید یا در مواردی کمتر با گازوئیل، به اندازه ۳/۴ محیط آن پر می گردد. به علت قابلیت ارتجاعی بالای این سیستم، به راحتی امکان دفع حرکات جانبی سقف وجود دارد.

جنس این نوع لاستیک معمولا مقاوم به سیال داخل مخازن می باشد که به طور خاص در ایران از پایه پلیمری NBR/PVC استفاده می گرددکه مطابق با استاندارد API650 می باشد. تیوب لاستیکی در یک غلاف لاستیکی که ضخامتی بیشتر داشته و با پارچه پلی استر مقاوم شده قرار می گیرد که ضخامت آن معمولا در حدود ۶-۴ میلیمتر بوده و جهت آب بندی بهتر و تمیز کردن جداره مخزن از لجن و باقیمانده سیال، به صورت شیاردار تولید می گردد. جنس این لاستیک نیز پلیمر NBR/PVC مقاوم در برابر اشعه UV و تابش آفتاب، مقاوم در برابر بخارات محصولات نفتی می باشد.

فوم سیل مخازن سقف شناور
فوم سیل مخازن سقف شناور

کاربرد فوم سیل مخازن سقف شناور

این نوع فوم سیل از خروج بخارات و گازهای قابل اشتعال متصاعد شده (ناشی از برآمدگی روی جداره مخزن) جلوگیری می نماید و تا حد بسیار بالایی خود را با شرایط روی جداره مخزن وفق می دهد. قطعات لاستیکی مسلح با یک لایه منجید که توسط این شرکت طراحی و توسعه یافته است، از نظر چسبندگی به جداره مخزن بسیار مناسب بوده و در زمره بهترین و کامل ترین راهکارها جهت آب بندی می باشد. حفظ آب بندی در خطوط جوش های روی جداره مخزن باعث سهولت حرکت سقف به سمت بالا و پایین هنگام بارگیری و تخلیه محصول و مانع از عبور آب باران به فضای داخلی سقف و جداره مخزن می شود.

سخن آخر

سیستم آب بند نوع فوم سیل که توسط GPE طراحی و تولید می شود برای مخازن سقف شناور تا قطر 110 متری است قابل طراحی، تولید و ارائه می باشند. مخازن سقف شناور، مخازنی هستند که سقف آنها به طور مستقيم بالای سيال حرکت می کند. این مخازن دو دسته می باشند. مخازن سقف شناور خارجی، مخازنی با سقف شناور هستند که سقف ثابت نداشته و بالای آنها باز است. مخازن سقف شناور داخلی، مخازنی هستند که یک سقف بر روی سيال حرکت می کند و همچنين دارای یک سقف ثابت نيز می باشند

منبع

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *