معرفی مترولوژی و آزمایشگاه مترولوژی

آزمایشگاه مترولوژی
آزمایشگاه مترولوژی
آزمایشگاه مترولوژی

در این مقاله به تعریف مترولوژی و آزمایشگاه مترولوژی می پردازیم. نیاز تجارت ملی و بین المللی روز به روز به پیروی از استانداردها و الزامات و به رسمیت شناختن متقابل اندازه گیری ها و آزمون ها بیشتر می شود. موفقیت اقتصادی بیشتر صنایع تولیدی به کیفیت محصولات آنها وابسته است. حفاظت از محیط زیست در برابر اثرات مخرب فعالیت های صنعتی را می توان بر اساس اندازه گیری های درست و قابل اطمینان تضمین کرد. این قابلیت اطمینان و سازگاری را فقط می توان با قابلیت رد یابی به استاندارد های اندازه گیری تضمین کرد. مترولوژی فعالیتی نیست که تنها در یک موسسه خاص یا آزمایشگاهی کالیبراسیون انجام شود. مترولوژی دانش اندازه‌گیری است و تمام جنبه‌های نظری و عملی اندازه‌گیری را در بر می‌گیرد.

تعریف مترولوژی

مترولوژی یک روش اصولی و بنیادی به منظور به کار بردن روش‌های اتوماسیون برای ثابت نگه‌داشتن شرایط جوی آزمایشگاه است، بعد از این کار نگه‌داشتن دمای آزمایشگاه در دمای تعادلی کار آسانی است که این امر در رنج یا از دمای استاندارد ۲۰ سانتیگراد که دقیقاً برابر ۶0  فارنهایت است، انجام می‌شود.

اصول و روش های مترولوژی

برای دستیابی به اندازه گیری های به دست آمده با کیفیت بالا، مترولوژی به چندین اصل اساسی، از جمله موارد زیر متکی است:
۱- اصل Peltier متمرکز بر تعیین انرژی جذب شده در جریان تابش یونیزه می باشد.
۲- اصل یوسفسون، بر اساس آن اندازه گیری های ولتاژ در الکتروکوها انجام می شود.
۳- اصل داپلر، که اندازه گیری سرعت را تضمین می کند.
۴- اصل گرانش

شرایط محیطی مترولوژی (آزمایشگاه مترولوژی)

۱- اتاق اندازه‌گیری
۲- دمای ثابت (بسیار مهم)
۳- آزاد از حرکت‌ها و لرزه‌ها
۴- رطوبت هوای مناسب
۵- بدون گرد و غباربودن محیط
۶- مقدار فضای مناسب و معقول برای کار
۷- دمای ثابت

آزمایشگاه مترولوژی
آزمایشگاه مترولوژی

معرفی آزمایشگاه مترولوژی

اگر هدف اندازه‌گیری قطعات فولادی یا آهنی باشد، راه‌اندازی اتاق اندازه‌گیری دقیق (مترولوژی) در همکف با صرف نظر از شرایط جوی، به علت تغییرات کمتر دمایی در آن مکان مناسبتر است. بقیه فلزات به غیر از فولاد نیازمند وارد کردن ضریب درستی در عملیات‌ها هستند. دیوارهایی با لایه‌های توخالی به همراه پنجره‌های دو لایه و سقف و کف‌های عایق می‌توانند در به تأخیر انداختن تغییرات دمایی کار ساز باشند.

شیشه‌های آزمایشگاه مترولوژی (اتاق مترولوژی) می‌بایست رو به شمال گذاشته شده و آبی رنگ باشند. نور مستقیم آفتاب غیر قابل قبول است چرا که باعث تغییرات وسیع دمایی می‌شود. پنجره‌ها نباید باز شوند چرا که جریان هوا بسیار خطرناک است. اگر در غیاب ابزارهای دقیق تهویه مطبوع، تشعشع به کار رود، آنها باید دور از دیوارها و مخالف جهت پنجره‌ها قرار گیرند. با پرده‌های عایق پوشانده شوند تا از تشعشع مستقیم بر آنها جلوگیری شود. تقریباً لامپ‌های قوی (ولتاژ بالا) نیز سبب افزایش موضعی دما آزمایشگاه مترولوژی می‌شود.
بعضی از ابزارهای دقیق اندازه‌گیری باید با وجود دستگاه‌های کنترل دقیق در محل‌های مختلفی جاگیری شوند.

سخن آخر

مترولوژی یعنی مطالعه علمی اندازه‌گیری و کاربرد های آن. فهمی مشترک از یکاها ایجاد می‌کند که در پیوند دادن فعالیت‌های انسانی بسیار مهم است. مترولوژی تمام جنبه‌های نظری و عملی اندازه‌گیری را شامل می شود. مترولوژی یک بخش حیاتی برای زیر ساخت دنیای امروز است. به روش های متنوع، مستقیم و غیر مستقیم، وارد زندگی ما شده است و در آزمایشگاه مترولوژی به اندازه گیری جنبه های نظری و عملی می پردازد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *