اورینگ

تاریخچه اورینگ

اطلاعی از تاریخچه اورینگ دارید؟ اورینگ درواقع واشری مکانیکی است که برای آببندی صطح مقطع های O شکل استفاده می گردد و کاملا اقتصادی می باشد. از پیش پا افتاده ترین کاربرد های آن جایگزین واشر و انجام وظایف واشر می باشد که می توان آن ها را بصورت محوری و شعاعی نصب نمود.

اورینگ ها به دو صورت استاتیک و دینامیک استفاده می شوند و از کاربرد های دینامیک آن می توان پیستون های هیدرولیک و شفت های دوار پمپ را نام برد. اقتصادی بودن، قابلیت نصب آسان و تحمل فشار بالا؛ قطعه را به یکی از پرکاربرد ترین ها در صنعت ماشین سازی کرده است.

اورینگ ها به وسیله قالب گیری فشار یا قالب بندی انتقالی، اکستروژن، قالب گیری تزریقی تولید خواهند شد.

 

تاریخچه اورینگ

اورینگ ایدهای از J. O. Lundberg  بود. در سال 1896، لوندبرگ حق ثبت واشر حلقه ای دایره ای را ثبت نمود. با اینکه این حلقه در سوئد اختراع شد، اما در سال 1937، اولین حق ثبت اختراع در ایالات متحده توسط ماشین ساز حرفه ای، نیلز کریستنسن ثبت شد.

در طول جنگ جهانی دوم، دولت ایالات متحده حق ثبت اختراع O-ring را به دست گرفت و آن را به عنوان ابزاری مهم در تلاش های جنگی نیرو های متفقین توصیف کرد. دولت ایالات متحده حق ثبت اختراع خود را به کریستنسن پرداخت کرد و طراحی اورینگ رل در مالکیت عمومی قرار دادند.

 

انواع اورینگ ها

 

  • NR & SBR: قابلیت کشش و مقاومت پارگی بسیار بالا
  • NBR نیتریل: مقاوم در برابر سایش، روغن های معدنی، گریس ها و حرارت
  • HNBR: مقاوم در مقابل انواع مواد هیدروکربوری و روغن ها و همچنین مقاومت سایشی و فشار
  • وایتون: مقاومت فیزیکی و حرارت بالا در برابر فشار و بنزین، اسید ها، روغن ها، آب کلردار و غیره
  • کالرز: مقاومت در مقابل هر نوع ماده شیمیایی، اسید و تحمل دمایی 400 درجه
  • : EPDM مقاوم در مقابل اوزون، آب شور دریا و اسید ها
  • سیلیکون: بالا بودن مقاومت حرارتی و الکتریکی. رنگ پذیری خوب. دارای مصارف بهداشتی، پزشکی و غذایی
  • فلوروسیلیکون: بالا بودن مقاومت حرارتی و برودتی و همچنین مقاوم در برابر بنزین
  • ACM & AEM: مقاوم در برابر حرارت و روغن های داغ
  • هایپالون و کلروپن: مقاوم در برابر انواع گازها
اورینگ

جنس اورینگ از چیست؟

رایج ترین جنس اورینگ، یک نوع از نیتریل به نام NBR70  می باشد. این الاستومر برای آب ‌بندی دستگاه‌ هایی که دارای شرایطی با فشار و دمای معمول هستند، استفاده می شوند. هم چنین آب‌ بند های مناسبی برای سیالات مختلف از جمله: آب، روغن، نفت و مواد شیمیایی می باشند.

در انتخاب اورینگ ها می بایست، وجود مواد شیمیایی و حلال ‌ها را نیز در نظر بگیرید. برای کحافظت از آّ بندی در مقابل آلودگی های اوزون می بایست از اورینگ هایی با جنس نئوپرن یا سیلیکون استفاده نماییم.

 

اورینگ متری چیست؟

اورینگ متری هیچ گونه تفاوتی با اورینگ معمولی ندارد؛ تنها تفاوت آن ها این می باشد که شما اورینگ متری را به مقدار دلخواه و میزان نیازتان می توانید برش زده و استفاده نمایید.

 

اورینگ متری چطور کار می کند؟

در اصل پایه و اساس عملکرد اورینگ متری و معمولی یکسان می باشد. تغییر شکل مکانیکی اورینگ؛ تحت فشار باعث ایجاد مانعی می شود که سیال نتواند از آن منطقه عبور نماید.

درواقع تمامی آب ‌بند ها اینگونه عمل خواهند کرد که به هر طریقی، مانعی در مسیر عبور سیالات و گاز ها کنند. راه‌ های متعددی برای ایجاد این مانع وجود دارد که شامل: جوشکاری، ماشین‌ کاری و لحیم‌ کاری اشاره کرد و یا می توان در محل اتصال، قطعه ‌ای نرم و لاستیکی بگذاریم.

زمانی که تنشی به اورینگ وارد می شود، اورینگ به سمتی که تنش کمتری دارد حرکت خواهد کرد و با افزایش هرچه بیشتر فشار،‌ تغییر شکل اورینگ ادامه خواهد یافت و در چنانچه انتخاب اورینگ درست انجام شده باشد، آب ‌بندی ادامه پیدا می ‌کند.

اورینگ مدار بسته

رینگی لاستیکی یا پلاستیکی است که دارای سطح مقطع دایره ای می باشد که به صورت یک مدار بسته، در حالت های دینامیک و استاتیک مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

اورینگ های مدار بسته در سایز ها و ابعاد و از جنس های متفاوتی تولید می گردند. جنس این نوع از اورینگ شامل لاستیک های Nbr, Sbr, Nr, Epdm, silicon, viton, pbr انتخاب می شود.

 

اورینگ متری

گاهی اوقات نمی توان اورینگی متناسب با قطر سیلندر و پیستون پیدا نمود، در این موارد می توان از اورینگ های متری با توجه به نیاز استفاده کرد. برای استفاده از Oring متری نیاز به چسب مخصوی اورینگ می باشد تا دو سر Oring را به هم چسباند. از اورینگ های متری بطور معمول برای آب بندی و درز بندی استفاده می شود.

این نوع اورینگ ها در سایز ها و ابعاد متفاوتیدر دو نوع گرد و چهارگوش تولید می شوند. متریال استفاده شده در این نوع اورینگ با مشخص شدن کاربرد و محیط مورد استفاده تعیین می شود که این متریال ها شامل : EPDM، SBR ، SILICON  ، VITON  و SPONG   می شود.

 

اورینگ

جعبه اورینگ

این اورینگ ها، که پر مصرف ترین سایز های اورینگ می باشند؛ در کیت مخصوصی قرار داده شده اند.

جعبه اورینگ ها در دو سایز كوچک و بزرگ ساخته می شوند. جعبه اورینگ ها با متريال های متفاوتی از جمله: ضد روغن، سيليكون، ضد حرارت بهداشتي و وايتون نسوز طبق نياز مشتری تولید می شوند. در ماشین آلات سبک از نوع میلیمتری آن و در صنعت راه سازی از نوع اینچی آن استفاده می شود.

 

اورینگ سیلیکون

این اورینگ دارای تحمل دمایی از منفی 60 تا مثبت 200 درجه بالای صفر می باشد. نوعی که برای مصارف بهداشتی، پزشکی و غذایی دارای رنگ شفاف و بی رنگ می باشد و نوع صنعتی آن دارای رنگ های قرمز، نارنجی، زرد و طوسی است.

اورینگ silicon  در برابر گاز اوزون، نور فرابنفش، روان کار ها، آب و جو مقاومت بالایی دارد. اورینگ های سیلیکونی برای آب بند های دینامیکی مناسب نیستند. این نوع اورینک تنها در برابر حرارت خشک تحمل بالایی خواهد داشت نه در برابر حرارت های مستقیم و دارای مقاومت الکتریکی و حرارتی بسیار بالایی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *