کاسه نمد چیست؟

کاسه نمد

کاسه نمد وسیله ای بسیار مهمی است که در تجهیزات و عملیات های هیدرولیکی مانند پیستون ها ، پمپ ها و اتصالات مختلف هیدرولیکی کاربرد فراوانی دارد، برخی از واژگان خارجی که وارد زبان ایران شدند به صورت ضعیف ترجمه شده اند مانند کلمه «Oil seal» که در فارسی فقط به کلمه «کاسه نمد» که این مسئله به طور کامل معنی کلمه را بیان نمی کند این درحالی است که معنی واژه «Oil seal» در زبان های خارجی، تجهیزات آب بندی دیگری مانند اورینگ ها « O-ring » را نیز در بر دارد در نتیجه در بازار ایران هر کدام از این واژه ها برای سیستم های هیدرولیکی جداگانه ایی بکار می روند.

کاسه نمد چیست؟

کاسه نمد یک نوع وسیله محافظتی است که برای جلوگیری از روغن ریزی شفت ها و یاتاقان ها طراحی و تولید شده اند و علاوه بر آن این قطعه مهم مانع ورود گرد و غبار و دیگر مواد مضر به داخل تجهیزات و سیستم های هیدرولیکی شما می شود.

در تولید کاسه نمد از دو ترکیب مواد استفاده شده؛ قسمت فلزی که بخش خارجی کاسه نمد را در بردارد و بسیار سخت و محکم است و بخش انعطاف پذیر و غیر فلزی که قسمت داخلی کاسه را فراگرفته است و به قسمت سخت فلزی کاسه چسبیده است. در ترکیب ساخت بخش داخلی کاسه از موادی همچون پلاستیک سنتزی یا طبیعی استفاده شده است که این ویژگی انعطاف پذیری باعث انتقال فشار مناسب بر روی محور می شود که در نتیجه آن از روغن ریزی شفت ها و یاتاقان ها جلوگیری می شود.

کاسه نمد
کاسه نمد

تاریخچه

در قدیم دستگاه ها با سیستم متحرک (هیدرولیک) مانند چرخ ها برای افزایش سرعت و روانتر شدن نیاز به وسیله ای داشتند که این تجهیزات را آب بندی کند که ابتدا از چربی حیوانات و نوارهای چرمی استفاده میشد ولی این آب بندهای نخستین دیگر پاسخگوی تجهیزات پیشرفته و موتوری نبود و به همین خاطر در اواخر سال 1920 کاسه نمد امروزی به شکل ابتدایی طراحی شد که از چرم مقاوم در برابر روغن و یک محفظه فلزی تشکیل شده بود.

به مرور زمان در جنگ جهانی دوم کاسه نمدها تغییر کردند و بجای لاستیک مصنوعی از چرم ها استفاده کردند و در سال 1960 در ساخت این وسیله از ترکیب موادی استفاده شد که مقاومت دمایی بالایی داشتند مانند سیلیکون، پلی اکریلات و فلوئورو کربن ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *