گردگیر پلوس و انواع آن

گردگیر پلوس

وظیفه اصلی گردگیر پلوس محافظت از قطعات داخلی در برابر ریزگردها و غبار موجود در هوا است که شامل قطعاتی می شود که روغن کاری شده و یا گیریس کاری شده اند و بابت جلوگیری از پس دادن روغن موجود در قطعات است. گردگیر پلوس در بعضی اوقات به آب بندی خودرو کمک می کند. اگر همیشه در هنگام سرویس خودرو گردگیرها چک شود در این صورت، اگر پارگی داشته باشند می توان با تعویض آنها از خرابی سر پلوس جلوگیری کرد.

معرفی گردگیر پلوس

یک قطعه قیف شکل است که در انتهای پولوس قرار دارد و مانع از ورود گرد و خاک به پولوس خودرو می‌شود. گردگیر پولوس باید در سرویس‌های دور‌ه‌ای خودرو حتما مورد بررسی قرار گیرد زیرا پارگی و معیوب بودن آن سبب خرابی سر پولوس می‌شود. در بعضی اوقات به آب بندی خودرو کمک می کند. اگر همیشه در هنگام سرویس خودرو گردگیرها چک شود در این صورت، اگر پارگی داشته باشند می توان با تعویض آنها از خرابی سر پلوس جلوگیری کرد.

انواع گردگیر پلوس

گردگیرها در هر خودرو شامل دو مدل هستند:

1-گردگیر پلوس سمت گیربک inner boot: این نوع از گردگیر پلوس ها نزدیک به گیربکس خودرو قرار دارند و از چرخ های خودرو دور هستند.

2-گردگیر پلوس سمت چرخ Outer Boot: این گردگیر ها به چرخ خودرو نزدیک می باشند. نوع خارجی در خودرو بسیار مهم است به همین دلیل در تمامی خودرو ها این قطعه موجود بوده اما از گردگیر داخلی در تمامی خودرو ها استفاده نمی شود.

گردگیر پلوس
گردگیر پلوس

خرابی گردگیر پلوس

خرابی این قطعه به صورت پارگی می باشد که بسیار خطرناک است و خرابی این قطعه با چشم قابل رویت نیست. یکی از نشانه های خرابی آن، روغنی شدن شفت و گردگیر می باشد. زمانی که گردگیر پاره می شود ممکن است گیربکس دچار روغن ریزی شود و پس از گذشت زمان و ادامه ریزش، روغن گیربکس تمام می شود. گیربکس ها برای ادامه حیات خود به روغن نیاز دارند و در صورتی که روغن نداشته باشند می سوزند. به همین دلیل باید مراقب گردگیر پلوس خودرو باشیم. همچنین ممکن است مشکلات زیر را برای خودرو شما ایجاد کند :

1-آسیب دیدن شفت

2-خرابی پلوس

3-خرابی گیربکس

4-خرابی بلبرینگ چرخ

تعویض گردگیر پلوس

گردگیر پلوس قطعه ای مصرفی می باشد. بهتر است پس از هر ۵۰ هزار کیلومتر گردگیر پلوس بررسی شود و البته کارشناسان خودرو بر این باورند که گردگیر پلوس خودرو باید پس از کارکرد ۷۰ هزارکیلومتر تعویض شود.

گردگیر پلوس
گردگیر پلوس

سخن آخر

به دلیل مکان قرارگیری گردگیر در سیستم خودرو و ارتباط مستقیم آن با گیریس موجود بسیار حساس بوده و بعد از مدتی از بین می رود و فاسد می شود که این فاسد شدن منجر به آسیب های جدی تر در قطعه و پارگی آن می شود که در نهایت باعث پس دادن گیریس می شود و همچنین باعث قفل کردن موتور و از بین رفتن آن می شود. که به همین دلیل شرکت ها در بازار داغ رقابت رو به سوی قطعه با کیفیت آورده اند تا با استفاده از قطعات و لاستیک های با دوام در این بازار خود را ثابت می دارند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *