آشنایی با انواع لاستیک و ملزومات صنایع لاستیکی

ملزومات صنایع لاستیکی
ملزومات صنایع لاستیکی
ملزومات صنایع لاستیکی

در این مقاله به ملزومات صنایع لاستیکی می پردازیم. لاستیک طبیعی یا سنتزی معمولا به تنهایی قابل استفاده نیست خواص مطلوب نرمینگی، کشسانی، سختی یا نرمی، مقاومت سایشی ، نفوذ ناپذیری و هزاران ترکیب مختلف از خواص بدست آمده، آمیزه کار لاستیک، تامین می‌شود. تولید لاستیک به ماشین آلات سنگین نیاز دارد. مقادیر قابل توجه گرمای تولید شده در طول عملیات اختلاط، خرد کردن، آسیاب کردن و روزن رانی در هنگام ساخت لاستیک باید دفع و تحت کنترل داشت.

لاستیک طبیعی

قدیمی‌ترین الاستومر تجاری است که از لاتکس ساخته می‌شود. لاتکس ترشحات داخلی یک درخت گرمسیری به نام درخت لاستیک است. لاتکس در شکل خام خود، نوعی چسب بسیار خوب می باشد و می‌توان با انحلال آن در حلال‌های مناسب، چسب‌های مختلفی تولید کرد

لاستیک مصنوعی

گونه‌ای الاستومر مصنوعی است. این پلیمرها بیشتر از نفت خام مشتق می‌شوند. لاستیک مصنوعی، درست مثل لاستیک طبیعی، در صنعت خودرو برای ساخت تایر، پروفیل درب و پنجره، آب‌بندها مانند اورینگ و گسکت، شیلنگ، تسمه، پادری و کف پوش استفاده‌های زیادی دارد. لاستیک‌های مصنوعی از دو جنبه اصلی، پایداری حرارتی و مقاومت در برابر روغن‌ها و ترکیبات مربوط به آن، نسبت به لاستیک‌های طبیعی برتری دارند .

ملزوماتی که به‌طور عمده در تولید لاستیک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارت‌اند از: بوتادی‌ان، استایرن، اکریلونیتریل، کلروپرن، ایزو بوتیلن، ایزوپرن، اتیلن و پروپیلن.

ملزومات صنایع لاستیکی
ملزومات صنایع لاستیکی

آمیزه کاری لاستیک ها در صنایع لاستیکی

در آمیزه کاری لاستیک ها افزودنی های شیمیایی بسته به مصرفشان به گروه های دسته بندی می‌شوند. در اینجا با آن دسته ملزوماتی که در صنایع لاستیکی مورد استفاده قرار می گیرد توضیح داده شده است. در اینجا خواهیم گفت که هر یک از این مواد چه ویژگی هایی به لاستیک خواهد داد.

تسریع کننده‌ها از جمله ملزومات صنایع لاستیکی

از جمله ملزوماتی هستند که در صنایع لاستیکی استفاده می شوند که زمان لازم برای ولکانشی لاستیک را از چند ساعت به چند دقیقه کاهش می‌دهند. ضمنا به گوگرد کمتری نیاز است و محصول یکنواخت‌تری هم بدست می‌آید. اغلب تسریع کننده‌ها نیتروژن و گوگرد دارند.

مواد ضد پیری از جمله ملزومات صنایع لاستیکی

این مواد قطعات لاستیکی را از تهاجم اکسیژن و اوزون محافظت می‌کنند. این ترکیبات به عنوان ضد اکسنده، ضد اوزون یا عوامل ضد ترک خمشی دسته بندی می‌شوند و از جمله ملزومات صنایع لاستیکی می باشد. عمل آنها به این صورت است که واکنشهای زنجیری رادیکالی را متوقف می‌کنند و بدین ترتیب مانع از تخریب پیشتر زنجیر می شوند. مواد صنعتی معمولا آمینی یا فنلی هستند. آمینها محافظهای قوی هستند و به شکل وسیع در تایر و سایر قطعات تیره مصرف می‌شوند.

نرم سازهای کاتالیزی از جمله ملزومات صنایع لاستیکی

این مواد از جمله ملزومات صنایع لاستیکی می باشد که  با کاهش گرانروی لاستیک فراورش آنرا آسان می‌کند. موقع اختلاط با لاستیک سبب شکست زنجیر و طبعا کاهش وزن مولکولی خواهد شد. این کار باعث نرم شدن لاستیک می شود.

پراکن های بی‌اثر از جمله ملزومات صنایع لاستیکی

یکی از ملزوممات دیگر در صنایع لاستیکی این مواد هستند که به مقدار زیاد به لاستیک اضافه می‌شود. بعضی از آنها تنها برای سخت کردن یا نرم کردن فیزیکی است. خاک رس، کربنات کلسیم، خرده ذغال، باریت و تقریبا گرد هر جامدی را می‌توان به لاستیک افزود که در نتیجه آن کلیه خواص کشش کاهش می‌یابد. اما گرد بعضی مواد بی شکل خصوصا دوده و سیلیس، به طرز ناباورانه‌ای سبب افزایش استحکام، جهندگی، مقاومت سایشی و سایر خواص مطلوب می‌شود و به همین سبب به تقویت کننده موسوم ‌اند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *