قطعات لاستیکی صنعتی

قطعات لاستیکی صنعتی

تنوع قطعات لاستیکی صنعتی بزرگ و کوچک، چه از نظر شکل و چه از نظر جنس و مواد آن، بی شمار است و مجموعه میعاد صنعت کوشان با تکیه بر ماشین آلات مدرن و آزمایشگاه مجهز و متخصصین با تجربه، از عهده طراحی، ساخت قالب و تولید کلیه این قطعات از عهده برآمده است . قطعاتی همچون انواع واشر های منجید دار و بدون منجید، ضربه گیر، کوپلینگ و پکینگ، انواع پروفیل های لاستیکی، درزبند های بتون و نوار های آب بندی، شیلنگهای دو جداره فشار قوی و ویژه بنزی و بسیاری قطعات مختلف دیگردر این شرکت طراحی و تولید می شود.

 

قطعات لاستیکی

لاستیک محصولی است که در محصولات مختلفی به کار می رود. لاستیک ها ممکن است سخت یا نرم، شفاف یا مات باشند حتی ممکن است شبیه چوب، چرم و یا ابریشم به نظر آیند. می توان از آنها در ساخت اسباب بازی یا دریچه قلب استفاده کرد.

در حال حاضر بیش از 10000 نوع لاستیک مختلف در دنیا موجود می باشد. مواد خام اولیه برای تهیه لاستیک شامل: نفت وگاز می باشد که در مواردی با اکسیژن و کلر برای ساخت انواع لاستیک ترکیب می شوند.

بعضی از انواع قطعات لاستیکی قابل بازیافت و برخی دیگر غیر قابل بازیافت هستند. تولید قطعات لاستیکی از لحاظ انرژی و مصرف آن بسیار با صرفه است به این معنی که انرژی کمتری برای ساخت یک بطری لاستیکی نسبت به ساخت بطری شیشه ایی مصرف خواهد شد و از آنجا که محصولات لاستیکی دارای وزن کمی هستند، انرژی کمتری برای حمل آنها مصرف می شود.

قطعات لاستیکی یکی از پر مصرف ترین قطعات در بین اکثر صنایع می باشد. اگر بخواهیم لاستیک ها را طبقه بندی کنیم به دو گروه لاستیک های طبیعی و لاستیک های مصنوعی تقسیم می شوند.

 

قطعات لاستیکی صنعتی

قطعاتی هستند که از جنس لاستیک در مدل ها و طرح های مختلف تولید می شوند و حجم عظیمی از نیاز های ماشین آلات صنعتی را برآورده می سازند.

 

قطعات لاستیکی طبیعی

قطعات لاستیکی طبیعی از یک مایع سفید به نام لاتکس ساخته شده اند. اگرچه چیزی نزدیک به 200 گیاه در جهان وجود دارند که لاتکس تولید می کنند، بیش از 99 درصد از قطعات لاستیکی طبیعی درجهان ازلاتکس گونه درختی به نام Hevea brasiliensis، ساخته می شوند.

لاتکس از یک سوم آب و یک سوم ذرات قطعات لاستیکی حاوی یک فرم معروف به تعلیق کلوئیدی  تشکیل شده است. لاستیک طبیعی یک پلیمر ایزوپرن است با فرمول شیمیایی (C5H8) n.

قطعات لاستیکی صنعتی
قطعات لاستیکی صنعتی

کاربرد قطعات لاستیکی صنعتی

بیش از ۹۰ درصد تجهیزات و ماشین آلات صنعتی در کارخانه ها، صنایع و همچنین تجهیزات مورد استفاده در پروژه های شهری، روستایی، بندر ها و اسکله ها و غیره به طریقی با صنعت و دستگاه در ارتباط هستند، حتما از قطعات لاستیکی صنعتی استفاده کرده است.

یکی از ساده ترین مدل های قطعات لاستیکی را می توانید در منزل خود مشاهده ببینید به عنوان مثال: واشر های لاستیکی در محل اتصال شیر های آب در بخش آشپزخانه و سرویس بهداشتی

از کاربردهای دیگر قطعات لاستیکی صنعتی میتوان به تایرها، شیلنگ های سوخت، شیلنگ ها و لنت های ترمز، واشرهای روغن، واشرهای موتوری، درزگیرهای پنجره، تیغه های برف پاک کن، شیلنگ های رادیاتور، لرزه گیرها و غیره اشاره کرد

 

مزایای قطعات لاستیکی صنعتی

به خاطر ماهیت لاستیکی بودن قطعات لاستیکی صنعتی، می توان پارامتر های فیزیکی و مکانیکی فوق ‌العاده ‌ای از این قطعات انتظار داشت.

  • توان کششی بالا
  • مقاومت در برابر حرارت
  • عدم ترک خوردگی
  • همچنین مقاومت در برابر سیالات اسیدی و شیمیایی
  • مقاومت در برابر پارگی
مزایای لاستیک طبیعی
  • ارزان بودن
  • انعطاف پذیری بالا
  • مقاومت در برابر پارگی
  • مقاوم در برابر هر نوع ضربه
  • مقاوم در برابر فشردگی
معایب لاستیک طبیعی
  • ضعیف در برابر حلال های هیدروکربنی
  • ضعیف در برابر گازها
  • مقاومت کم در برابر شعله و اشتعال
قطعات لاستیکی صنعتی
قطعات لاستیکی صنعتی

در ادامه این مقاله، شما را با چند نمونه از پر کاربرد ترین قطعات لاستیکی در صنایع آشنا خواهیم کرد.

 

  1. ورق لاستیکی

ورق های لاستیکی از لاستیک SBR، در ابعاد و ضخامت های مختلف تهیه می شوند. واشرهای آب بند کننده شیر های آب خانگی، در حقیقت از ورق لاستیکی تهیه شده اند. خصوصیات فیزیکی عالی همچون: مقاومت بالای این ورق ها در برابر خوردگی و حرارت، که ورق های لاستیکی در قطعات تولید شده ایجاد می کند، آن ها را برای نصب در بسیاری از تجهیزات صنعتی نظیر تجهیزات استخراج نفت و گاز، صنایع شیمیایی و دریایی، مناسب کرده است.

 

  1. دیافراگم لاستیکی

یک قطعه لاستیکی صنعتی شبیه دیافراگم می باشد که به عنوان حد فاصل میان سیالات به کار می رود و قادر به کنترل فشار و عبور جریان سیال می باشد. یکی از تفاوت های دیافراگم لاستیکی و ورق لاستیکی، شکل ظاهری آن ها می باشد. دیافراگم لاستیکی، صفحه دایره ای شکل با یک انحنای نسبی در مرکز آن است اما ورق لاستیکی به صورت ورق با طول مشخص تولید و به صورت رول به فروش می رسد. اصلی ترین ویژگی دیافراگم لاستیکی، ضد سایش بودن می باشد.

 

  1. تسمه نقاله

از تسمه نقاله برای منتقل کردن کالاها، بسته ها و اشیای مختلف از یک مکان به مکان دیگر استفاده می شود. نوار نقاله که برای انتقال سنگ های معدن از بخش استخراج تا بخش فرآوری به کار می روند از طریق تسمه نقاله که یک قطعه لاستیکی است به حرکت در می آید. ویژگی کاربردی آن توان کششی، مقاومت در برابر پاره شدگی و عدم سایش می باشد. نصب تسمه نقاله را در صنایع اسکله، بندر، نفت و گاز، لجستیک کالا و نظیر اینها می توانید مشاهده کنید.

 

  1. روکش غلطک

یکی از انواع قسمت های متحرک در دستگاه های صنعتی، غلطک ها هستند، مثالا: غلطک هایی که در دستگاه های چاپ و یا در قطعه های ماشین آلات تولیدی قطعات خودرو و و غیره وجود دارند، همه از فولاد آلیاژی ساخته شده اند اما بخاطر تحرک و حجم کاری بالا، در معرض فرسایش قرار دارند.

استفاده از روکش غلطک لاستیکی بهترین راهکار برای محافظت از غلطک ها در برابر آسیب‌ های وارد شده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *