اورینگ چیست؟

اورینگ چیست

اورینگ چیست و چه نقشی دارد؟ اورینگ یا « O-ring » قطعه ایی است دایره ایی شکل است که از ترکیب موادی همچون الاستومری و ماده پلیمری تولید می شود، و در مشاغلی که با تجهیزات صنعتی سرکار دارند به منظور آب بندی بین قطعات  مورد استفاده قرار می گیرند در این نوشته کوتاه نگاهی داریم به روش های متفاوت آب بندی و نوع طراحی که این قطعات در برخی مشاغل دارند.

اورینگ چیست

قطعه دایره شکل اورینگ را در برخی شاخه های شغلی به اسم « پکینگ » یا « Packing »  و همچنین به « مفصل توریک  Toric»  می شناسند نوع خاصی از آب بند مکانیکی به حساب می آید که حالت دایره ایی دارند و جنس مخصوص به خودشان دارند و به منظور داشتن انعطاف بیشتر این قطعه، از موادی مانند الاستومر و پلیمر تولید می شوند اگر به قطعه اورینگ دایره ایی شکل توجه کنید، میبینید که این قطعه مجهز به یک سطح مقطعی دایره ایی می باشد، این ویژگی سطح مقطعی قطعه اورینگ در عملیات اتصالات تحت فشار به ما کمک می کند که این قطعه را در شیار مخصوص اتصالات جابندازیم و در نتیجه آب بندی مناسب و مقاوم را داشته باشیم.

این قطعه را در اتصالاتی با شرایط استاتیک ( ثابت ) و همچنین در شرایط دینامیک ( متحرک ) مورد استفاده قرار می گیرد در شرایط دینامیکی، حرکات نسبی ما بین قطعه اورینگ و سایر تجهیزات متصل وجود دارد حال اگر بخواهیم به تجهیزات متحرک اشاره کنیم می توانیم قطعاتی چون شفت پمپ ها و تجهیزات هیدرولیکی سیلندر و قطعه پیستون را نام ببریم.

اورینگ

قطعه اورینگ به دلیل داشتن قیمت پایین و طول عمر بالا و علاوه بر این ویژگی ها برای نصب قطعه اورینگ نیاز به وسایل گران قیمت و پیچیده ایی نیست به همین دلیل در طراحی ماشین ها کاربرد فراوانی دارد در عین حال این قطعه عملکرد خوبی در مقابله با آب بندهای تحت فشار بالا دارد.

ارتباط گلند ( شیار ) و اورینگ؛

همانطور که قبلا یاد شد قطعه اورینگ برای جلوگیری از نشت سیالات و گازها مورد استفاده قرار می گیرد حال این قطعه بدون شیار یا گلند کارایی ندارد و بی استفاده می شود، شیار گلند از معمولا از جنس فلز یا آلیاژ بسیار مستحکم ساخته می شود، گلند تمام قسمت های اورنگ را دربر می گیرد و با ترکیب هم وسیله مناسبی برای آب بند تشکیل می دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *