انواع قطعه کوپلینگ همراه با کارکرد آن

قطعه کوپلینگ

قطعه کوپلینگ مدل مفصل با سرعت ثابت رزپا:

این مدل از قطعه کوپلینگ در پلوس خودروها بکار می رود و به راحتی قابل مشاهده می باشد و ویژگی این مفصل به صورتی است که قادر است گشتاور و نیرو را در همه زاویه ها منتقل کند و باعث می شود شفت متحرک با همان سرعت شفت محرک دوران پیدا کند. در انتها باید بدانید که مفصل رزپا (Rzeppa Joint) به اسامی «کوپلینگ CV» و «سرعت ثابت» نیز شناخته می شود.

کوپلینگ مدل مفصل همه کاره:

این نوع مفصل به دیگر اسم همچون کوپلینگ یونیورسال (Universal Joint) شناخته می شود و نام این کوپلینگ بیانگر ویژگی کارکرد این نوع کوپلینگ (مفصل) می باشد و به عبارتی این نوع مفصل را می توان در همه شرایط و همه زوایا استفاده کرد و تنها تفاوت این مدل با مفصل سرعت ثابت در این است که سرعت شفت های متحرک و محرک در این کوپلینگ ثابت نیستند.

قطعه کوپلینگ مدل الاستیک:

در این نوع مدل انتقال نیروی گشتاور به وسیله المان های الاستیک منتقل می شود و از این نوع کوپلینگ می توان در اتصالات تجهیزات موج سواری به صفحه اصلی قایق یا دیگر دستگاه ها استفاده کرد.

قطعه کوپلینگ
قطعه کوپلینگ

کوپلینگ مدل مغناطیسی:

این نوع مدل به منظور جلوگیری از مواد مضر (Cross Contamination) کارکرد دارد، همچنین برای انتقال نیروی گشتاور از نیروی مغناطیس استفاده می کند به طوری که شفت ها متحرک و محرک در این کوپلینگ با هم تماس فیزیکی ندارند.

قطعه کوپلینگ مدل اولدهام:

این نوع مدل بسیار کوچک است طوری که اندازه کوچک آن باعث امتیاز و مزایای این کوپلینگ می شود، این مدل از 3 قطعه دیسک صفحه تشکیل شده است به گونه ایی که دیسک مرکزی بین دیسک خروجی و ورودی چفت می شود حرکت دیسک صفحه میانی به صورت دایره ایی است و به ازای هر چرخش 2 بار به صورت دایره ایی حرکت می کند. حرکت یاد شده اطراف دیسک ورودی و خروجی انجام می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *